E-waste races nieuwe stijl groot succes!
In de gemeenten Rivierenland, Waardlanden, Almere, Lelystad, Noordoostpolder, Groningen en het Hogeland zijn de afgelopen maanden leerlingen, leraren, ouders en familie weer hard aan de slag gegaan met de e-waste race 2.0. De opzet in nieuwe stijl zet zich naast de lessen op scholen en de traditie van de inzamelingswedstrijd van oude apparatuur, ook in voor het repareren van elektronische apparaten. Daarnaast kunnen bij de leerlingen ingeleverde goed werkende apparaten via een nieuwe eigenaar een tweede leven krijgen via Marktplaats. De races zorgen voor veel media-aandacht en dat helpt weer om mensen bewust(er) om te laten gaan met elektronisch afval.
De resultaten van de e-waste races leveren per onderdeel punten op voor de school die daarmee mooie prijzen kunnen winnen. De highlights van de vijf e-waste races waaraan zo’n 50 scholen deelnamen:
- Totaal aantal ingezamelde apparaten tijdens deze races: 73.949
- Totaal aantal reparaties tijdens deze races: 51
- Totaal aantal apparaten via Marktplaats een tweede leven gegeven: 149
- Totaal aantal mediamomenten bij deze races: 41
Leuke anekdote/reacties:
- ‘Ik had nooit verwacht dat de actie zo goed zou aanslaan. Mensen uit de buurt komen spullen brengen. De kinderen hebben in de buurt de flyers rondgebracht waarop we heel veel positieve reacties krijgen. Mensen zijn echt blij dat we het komen halen. Vrienden, mensen uit het hockeyteam van mijn dochter, collega’s geven ons ook van alles. Iedereen vindt het top.’
- ‘een mooi groepsgevoel in de klas die anders weinig te merken is.’
- ‘Kinderen zijn zo betrokken geweest en nog steeds. Ook vanuit andere groepen worden er door ouders spullen gebracht. Wat een goed project.’
Het komende kwartaal vinden er weer door zo’n 50 scholen e-waste-races plaats waarbij de lessen op school vooral ingaan op preventie om de toenemende afvalberg van elektronica te verkleinen. Want hebben we al die apparaten wel nodig, moet het altijd nieuw zijn en kunnen we niet iets langer doen met ons mobieltje?